vrijdag, oktober 24, 2014

Food blog Friday #13

Oké ik zou nog wat recepten delen wat betreft PumkinSpice.
Ik ben dol op Amerikaanse dingen, lekker overdone, groots en gezellig, tenminste dat is hoe ik het zie. In Amerika hebben ze rond deze tijd natuurlijk ALLES met pompoenen en dus ook PumkinSpice Latte bij Starbucks en aangezien er in Amersfoort een Starbucks zit waar ik mezelf heeeeel af en toe verwen (of waar manlief mij verwend), moest ik die echt proberen en ohhwwwmmmmggggeeee wat is die lekker!!! Dat deelde ik op Facebook en vriendin Wilma stuurde mij een recept om hem zelf te maken! Hier de link   met filmpje zelfs!

Maar ja dan moet je eerst nog de pumkinspice mix voor elkaar hebben en die ziet er als volgt uit:
4 tl kaneelpoeder
2 tl gemberpoeder
½ tl nootmuskaat
½ tl gemalen kruidnagel
1 tl piment

De pompoen die je erdoor doet heb ik als volgt gemaakt:
Ik nam een flespompoen en sneed daar 3 plakken af. Schillen en in blokjes snijden en met 1 el suiker koken tot het helemaal gaar is. Dan uit laten lekken en door een fijne zeef drukken of eerst met de staafmixer pureren en dan door de zeef drukken. Dan nog 1 el suiker erdoor roeren en klaar!
Het recept van het filmpje heb ik aangepast naar mijn eigen smaak en is als volgt geworden:

Nodig Voor 2 bekers Latte:

1 beker melk met 1 volle eetlepel pompoenmoes, 1 tl kruidenmix, 1 tl vanille-essence en 2 tl suiker aan de kook brengen. Of je zet daarna de staafmixer erop, óf je gebruikt de melkopschuimer van je koffie-apparaat óf je gebruikt zo'n mixertje, in ieder geval tot je melk lekker schuimig is!
Je schenkt de melk in 2 bekers. Maak dan 2 espresso's. Giet die langs de zijkant ook in de bekers.
Doe er daarna een flinke toef slagroom op en wat kruiden en eventueel karamelsaus (yummy) en dan ziet het er zo uit:

Ik had nog genoeg pompoenmoes over (de eerste keer maakte ik veel meer dan hierboven omschreven!) en bedacht me dat er veel pumpkinpie gemaakt werd maar dan met vulling uit blik, ik bedacht dat ik dat ook wel zelf kon maken maar had geen zin in een taart maar wel in cupcakes en heb het volgende recept gemaakt:

Pumpkinspice cupcakes

Nodig:
220 gr bloem
1 tl bakpoeder
1 tl baking soda
½ tl zout
1½ tl van die pumpkinspice mix zoals hierboven omschreven
100 gram donkerbruine suiker
2 grote eieren
225 gr pompoenpuree
120 ml zonnebloemolie
80 ml melk
1 tl vanille-essence

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden
Doe de bloem, bakpoeder, baking soda, kruiden en zout door elkaar in een schaal
In een grote schaal de olie melk puree en eieren met elkaar mengen, doe daarna de suiker en vanille erdoor. Als dit goed gemengd is, doe je er in 1 keer de droge mix bij en meng je het totdat alles nét gemengd is, niet te veel mengen/te lang kloppen. Zorg wel dat er geen klontjes in je droge mengsel zitten dus wellicht even zeven van tevoren.
Schep dit beslag in 14 cupjes en bak ze 17 a 18 minuten af in de oven!
Het ruikt heerlijk en je krijgt er honger van! Het zijn super luchtige lekkere cupcakes en zijn lang houdbaar.

Je kunt er eindeloos mee variëren door bijvoorbeeld rozijntjes of cranberries erdoor te doen, of chocoladegalettes. Ook kun je er allerlei toppings opdoen, bijvoorbeeld chocoladebotercreme, of cheesecakefrosting, slagroom waar chocolade aan toegevoegd is of zelfs een klein beetje drank zoals koffielikeur, of een hele andere kant op, een frisse topping met citroen bijvoorbeeld óf om dingen nog warmer en geuriger/smaakvoller te maken, een topping met gember... kortom... keuze te over met deze heerlijke herfstige cupcake!
Ik zeg: duik de keuken in en ga lekker bakken en experimenteren en laat me heel graag weten wat jij het lekkerste vond!! En nieuwe ideeën altijd welkom!!

Geen opmerkingen: