dinsdag, oktober 14, 2014

Herfstkneuterigheid

De herfst en ik

Oké ik beken, ik heb een haat-liefde verhouding met de herfst. Haat omdat ik er niet zo goed tegen kan, de vallende blaadjes, de iebeligheid, rillerigheid, wind, regen, nattigheid, kaal, en dipjes, ik moet me er altijd tegen wapenen, dat ik niet weg glij en ook dit jaar moet ik die strijd weer leveren... en dat brengt mij weer bij het "liefdes-gedeelte" van onze verhouding... 

Ik bedenk allerlei dingen die ik leuk vind, waar ik van geniet, comfort etc, en die dingen van de afgelopen 2 weken wil ik graag even met jullie delen, wie weet heb je er wat aan....

Cupcakes/comfortfood

Ik bakte heerlijke appelcupcake's. Heel simpel basisrecept voor cake en dan de koekkruidenmix van "heel holland bakt" erdoor, en dan bovenin wat schijfjes appel steken, 20 minuten op 200 graden en voila klaar! Je huis ruikt heerlijk en je kruipt lekker even op de bank met een warm bakje (herfst)thee en zo'n overheerlijke cupcake, en je voelt je voor even weer beter! Overigens bakte ik deze met minder suiker en speltmeel dus nog wat gezonder ook.

 Overigens bakte ik daarna ook nog (pak van koopmans) mini kruimeltaartjes met Skylar, Pixie en een schoolvriendinnetje en die waren ook weer verrukkelijk!


Relaxen

Relaxen doe ik met een boekje, kopje thee, wat lekkers, even niks dus gewoon en dat deed ik met de flow weekly, wat een leuk concept, niet voor elke week maar gewoon voor af en toe tussendoor!
 Ook ik ben aan de kleur... ik vond nog 3 kleurboeken in de kast en deze is er 1 van maar ik heb niet zo heel veel potloden of goede pennen/stiften dus de kleur is een beetje beperkt nog ;-)
Kleuren zorgt dat je alleen daar mee bezig bent en je hoofd ontspant zich even...
 Boekjes lezen is en blijft een vorm van ontspanning en inspiratie ook weer zoals deze maand de tuin op tafel, een van onze favoriete magazines, omdat wij dus een moestuin hebben! Heerlijk zitten lezen, veel kennis en inspiratie opgedaan en daar krijgt ik altijd weer een goed humeur van!

Buiten zijn/tuinieren

Buiten zijn is heel erg goed, niet alleen de frisse lucht en beweging maar ook gewoon het licht en ik koos er voor een paar keer lekker naar onze moestuin te gaan, te tuinieren en oogsten en dan ga je zo prettig weer naar huis toe! Dit keer met een grote pompoen en grote courgette, en er zitten nog meer pompoenen aan dus yummy!!!

Kokkerelen/experimenteren/oogst verwerken

Ik zag in het magazine Landleven wat recepten van Madam Confituur, en ik was er weg van en besloot allereerst deze geweldige Bananenconfituur  te maken, wat is ie LEKKER!!!

Daarna koos ik voor de Peer met gemberconfituur, die heb ik nog niet geproefd eerlijk gezegd...

En afgelopen weekend maakte ik nog de Appelgelei met jasmijn en citroengras, wat heerlijk rook in ieder geval... zo zag het eruit in de pan... heel gezellig
En last but not least maakte ik nog (ik ben dol op bloemetjes) Lavendelmarmelade en ik kan niet wachten deze allemaal te proeven!!!

De pompoenoogst moet ook verwerkt worden natuurlijk dus maakte ik zondag een ovenschotel van pompoen en winterwortel en diverse kruiden (venkelzaad, chilipoeder, komijnpoeder, zout, peper en gember en piment), yummy vooral in manliefs straatje, voor ons namelijk iets té pittig (lees: te royaal gestrooid met de chilipoeder)
Ik kreeg zondag ook een PSL van Starbucks... en wat?? Pumkin Spice Latte en die vind ik ZO lekker... mijn lieve buufie Wilma kwam met een recept om het zelf te maken inclusief filmpje en met wat pinteresten kwam ik er al gauw uit hoe ik het hier zelf kon maken (allemaal amerikaanse producten. En je raadt het al, die zijn hier niet te vinden grrr) Dus ik heb het overgebleven deel pompoen van de dag ervoor omgetoverd in pumkinmash en ik heb de kruidenmix alvast gemaakt en klaargezet... heb alleen, hoe kan het ook anders.... geen melk in huis dus jammer dan!!!
Ik hou niet zo van restjes weggooien dus ik maakte deze pannenkoekjes vandaag van een banaan, een ei, geraspte schil van een halve citroen die ik nog had liggen, een klein scheutje peutermelk, wat kaneel en nog een halve appel geraspt en wat speltmeel dus heel erg lekker en ook nog gezond en ze smaakten heerlijk vonden alle 3 de kleine vreetbakkies hier ;-)

Verwennerij

Dit is ook een heel belangrijk punt! Jawel!! Ik verwen mezelf dan graag met kleine dingen die ook rustgevend werken, of comfortabel zijn zoals een paar nieuwe dikke warme sokken, of een geurkaars, een masker of een doosje lekkers
En manlief verwend mij af en toe ook, afgelopen zondag dus met de welbekende PSL waar ik het net over had! Die ga ik dus zelf maken binnenkort, ben benieuwd!
Wat zijn jouw tips om een herfst/winterdip aan te pakken? Kan er altijd nog meer gebruiken!

1 opmerking:

Vlijtig Liesje zei

Ik lees veel over het fijne effect van kleuren. Ik heb nu zelf ook een kleurboek gekocht bij de Action!